واحد روانشناسی بخش اطفال

اکثر مددجویان بخش اطفال در جریان بزرگ شدن مشکلات هیجانی و رفتاری خاصی پیدا می کنند که معلول فشارهای رشد و انطباق با انتظارات محیط ، محروم بودن از کانون گرم خانواده ، نظارتی و تحریک ناکافی برخوردهای ضد و نقیض و۰۰۰ می باشد ، روانشناس با بررسی وضعیت موجود مددجویان از نظر رشد شناختی جنسی ، ارتباطی، اجتماعی، یا هیجانی و سازگاری ، آن ها را گروه بندی کرده و در فرآیند برنامه ریزی در آموزش هایی که به صورت فردی یا گروهی است، قرار می دهد ، این برنامه ها چند مرحله متوالی دارد، در مرحله اول نقاط قوت و ضعف مددجویان و همچنین نیازهای آموزشی آنان ارزیابی می شود، سپس یک برنامه ی آموزشی بصورت فردی یا گروهی تهیه و در آخر یک محیط آموزشی باکمترین محدودیت تعیین می شود.
علاوه بر این نظارت و برنامه ریزی بر آموزش های سالن بازی ، مهد کودک ، اتاق قصه خوانی ، محوطه بازی و۰۰۰ برگزاری کلاس های آموزشی ویژه مددیاران ، مر بیان و نیروهای داوطلب این حوزه نیز از وظایف این واحد می باشد.

سالن بازی :

اتاقی به مساحت ۱۵۰ متر مربع فضایی مخصوص برای بازی و آموزش مهارتهای مورد نیاز بــرای مددجویان آموزش پذیر و تربیت پذیر آسایشگــاه می باشد که روزانه حدود ۱۶ مددجو به صورت ۲ شیفت در این مکان حضور دارند و فعالیت هایی هدفمند به صورت فردی یا گروهی انجام می شود. اصول یادگیری در این کودکان و آشنایی عینی آنها با مفاهیــم به صورت تدریجی صورت می گیرد ، در آموزش این گروه از مددجــویان تکرار، تمرین و آموزش برنامه ریزی شده مطـــرح است. اغلب آموزش ها به صورت بازی و با وسایل و اسباب صورت می گیردتا کمتر موجب خستگی مددجویان گردد و حتی در مواردی مسأله تفریح و بـــازی توأم با آموزش مطرح است ، همچنین برای مددجویـــانی که سطح ناتوانی آن ها بیش تر است ، از طریـــق ایجاد بازتابهای شرطـــی، راه و رسم غذاخوردن ، لباس پوشیدن و نظافت را آموزش می دهند.

مهد کودک :

با توجه به اینکه یکی از محورهای اساسی تعلیم و تربیت ، آموزش در سنین کودکی می باشد، مهدکودکی مجهز با به کارگیری مربیان متخصص و فعال در ۳مقطع پیش دبستانی، نوباوه و شیرخوار برای مددجویان فراهم شده است . هدف از جاگماری مددجویان در مهد کودک ، مراقبت، شناخت استعدادها ، پرورش عاطفی، جسمی،هوشی،رفتاری و رشد خلاقیت در سنین پیش از دبستان است. خوشبخانه هـــرساله چند نفر از مددجویان در مهـــد کودک های خارج از آسایشگاه از آموزشهای تلفیقی در کنار همسالان عادی خود بهره می برند که هدف بهره مندی از موقعیت های واقعی طبیعی و ایمن در محیـــط هایی با کمترین محدودیت می باشند.
محیط هایی که صرفاً به دلیل عدم توانایی مددجویان در زمینه هایی خاص سبب محرومیت آنها از حضور در کنارسایر همسالان نگردد و از حاشیه رانده شدن این کودکان جلوگیری کند.

اتاق مونته سوری:

محیطی با امکانات ویژه که آموزشهای مبتنی بر نظام مونته سوری را توسط روانشناس آموزش می دهد . روش مونته سوری بر این باور استوار است که توانایی های بنیادی کودک در سال های اولیه زندگی اش یعنی بین سال های ۳ تا ۶ سالگی شکل می گیرد. با توجه به این روش مددجویان توانایی های ضروری مثل تمرکز، استقامت،پشتکار،برای خود فکر کردن و همچنین توانایی های تعامل با دیگران را از همان کودکی کسب می کنند.

سرزمین قصه های رنگی :

درجهت ارتقاء فعالیت های توانبخشی مددجویان ، اتاقی به مساحت ۱۸۰ مترمربع و مجهز به سیستم صوتی و تصویری ، میز و صندلی های مخصوص قصه خوانی ، کتاب ها و داستان های آموزشی بازی های مبتنی بر تمرکز و خلاقیت و افزایش گنجینه واژگان مددجویان دایر شد . همه روزه تعدادی از مددجویان از این روش آموزشی نیز بهره می برند ، همچنین گروهی تخصصی با اهداف بهبود قوای شناختی و عاطفی مددجویان از طریق قصه گویی به صورت داوطلبانه شرکت می کنند.

دنیای بازی کودکان :

دنیای بازی کودکان با مساحت ۱۰۰مترمربع مجهز به تاب ، سرسره، استخرتوپ، سه چرخه و۰۰۰ است . بازی و فعالیت در فضای باز و آزاد برای مددجویان بسیار مفید می باشد . در این مکان آنها می توانند انرژی های انباشته شده خود را تخلیه کنند و از اکسیژن و نور مستقیم خورشید بهره ببرند. همچنین استفاده از این نوع وسایل بازی باعث پرورش و تقویت قدرت عضلات بزرگ ، همچنین چشم و دست ، شادابی و نشاط ، خلاقیت و۰۰۰ می شود.

برگزاری کلاس های آموزشی :

در راستای ارتقاء سلامت روان ، واحد روانشناسی اطفال اقدام به برگزاری کلاس های آموزشی ویژه مددیاران ، مربیان و نیروهای داوطلب با موضوعات روش های فرزند پروری می کند. هدف از برگزاری این کلاس ها ، ارتقاء و آگاهی عمومی گروه هدف در خصوص روش های فرزند پروری و رفتار با کودکان با نیازهای ویژه است. موضوعات آموزشی در این جلسات توجه به روش های مثبت و روش های تشویقی آن ، آموزش جدول رفتاری ،روش های شکل گیری رفتار جدید ، مهارتهای نادیده گرفتن ، روش های محرومیت و مقابله با رفتارهای نامطلوب ، تربیت جنسی ، جلوگیری از پوشک گرفتن و اهمیت ناز و نوازش و در آغوش گرفتن مددجویان است.