اکثر مددجویان بخش اطفال در جریان بزرگ شدن مشکلات هیجانی و رفتاری خاصی پیدا می کنند که معلول فشارهای رشد و انطباق با انتظارات محیط ، محروم بودن از کانون گرم خانواده ، نظارتی و تحریک ناکافی برخوردهای ضد و نقیض و۰۰۰ می باشد ، روانشناس با بررسی وضعیت موجود مددجویان از نظر رشد شناختی جنسی ، ارتباطی، اجتماعی، یا هیجانی و سازگاری ، آن ها را گروه بندی کرده و در فرآیند برنامه ریزی در آموزش هایی که به صورت فردی یا گروهی است، قرار می دهد ، این برنامه ها چند مرحله متوالی دارد، در مرحله اول نقاط قوت و ضعف مددجویان و همچنین نیازهای آموزشی آنان ارزیابی می شود، سپس یک برنامه ی آموزشی بصورت فردی یا گروهی تهیه و در آخر یک محیط آموزشی باکمترین محدودیت تعیین می شود.
علاوه بر این نظارت و برنامه ریزی بر آموزش های سالن بازی ، مهد کودک ، اتاق قصه خوانی ، محوطه بازی و۰۰۰ برگزاری کلاس های آموزشی ویژه مددیاران ، مر بیان و نیروهای داوطلب این حوزه نیز از وظایف این واحد می باشد.
محیط هایی که صرفاً به دلیل عدم توانایی مددجویان در زمینه هایی خاص سبب محرومیت آنها از حضور در کنارسایر همسالان نگردد و از حاشیه رانده شدن این کودکان جلوگیری کند.
علاوه بر این نظارت و برنامه ریزی بر آموزش های سالن بازی ، مهد کودک ، اتاق قصه خوانی ، محوطه بازی و۰۰۰ برگزاری کلاس های آموزشی ویژه مددیاران ، مر بیان و نیروهای داوطلب این حوزه نیز از وظایف این واحد می باشد.
سالن بازی :
اتاقی به مساحت ۱۵۰ متر مربع فضایی مخصوص برای بازی و آموزش مهارتهای مورد نیاز بــرای مددجویان آموزش پذیر و تربیت پذیر آسایشگــاه می باشد که روزانه حدود ۱۶ مددجو به صورت ۲ شیفت در این مکان حضور دارند و فعالیت هایی هدفمند به صورت فردی یا گروهی انجام می شود. اصول یادگیری در این کودکان و آشنایی عینی آنها با مفاهیــم به صورت تدریجی صورت می گیرد ، در آموزش این گروه از مددجــویان تکرار، تمرین و آموزش برنامه ریزی شده مطـــرح است. اغلب آموزش ها به صورت بازی و با وسایل و اسباب صورت می گیردتا کمتر موجب خستگی مددجویان گردد و حتی در مواردی مسأله تفریح و بـــازی توأم با آموزش مطرح است ، همچنین برای مددجویـــانی که سطح ناتوانی آن ها بیش تر است ، از طریـــق ایجاد بازتابهای شرطـــی، راه و رسم غذاخوردن ، لباس پوشیدن و نظافت را آموزش می دهند.مهد کودک :
با توجه به اینکه یکی از محورهای اساسی تعلیم و تربیت ، آموزش در سنین کودکی می باشد، مهدکودکی مجهز با به کارگیری مربیان متخصص و فعال در ۳مقطع پیش دبستانی، نوباوه و شیرخوار برای مددجویان فراهم شده است . هدف از جاگماری مددجویان در مهد کودک ، مراقبت، شناخت استعدادها ، پرورش عاطفی، جسمی،هوشی،رفتاری و رشد خلاقیت در سنین پیش از دبستان است. خوشبخانه هـــرساله چند نفر از مددجویان در مهـــد کودک های خارج از آسایشگاه از آموزشهای تلفیقی در کنار همسالان عادی خود بهره می برند که هدف بهره مندی از موقعیت های واقعی طبیعی و ایمن در محیـــط هایی با کمترین محدودیت می باشند.محیط هایی که صرفاً به دلیل عدم توانایی مددجویان در زمینه هایی خاص سبب محرومیت آنها از حضور در کنارسایر همسالان نگردد و از حاشیه رانده شدن این کودکان جلوگیری کند.